B2B

Hoe kies je een goede bedrijfsnaam??

Het kiezen van de goede bedrijfsnaam is belangrijk. Het moet blijven hangen en het moet de lading van wat je te bieden hebt goed dekken. Daarbij moet het je onderneming precies de juiste uitstraling geven!

Er zijn regels verbonden aan het gebruik van bedrijfsnamen. Het gebruik van andermans namen mag niet, zelfs al heet jij ook Albert Heijn en wil jij jouw supermarkt zo noemen. Je mag ook geen bestaande merknaam of iets wat daarop lijkt gebruiken.
Heb je uiteindeljk een naam gevonden waarvan je denk dat het een goede is. Check dan onderstaande om teleurstellingen en dure claims te voorkomen:

 

  • Dan kan je in het handelsregister kijken of de naam al wordt gebruikt.
  • Check ook of de door jou gekozen naam nog vrij is als domeinnaam! (SIDN)

Kies een naam die uniek is. Lijkt jouw gekozen naam op die van een ander? Kijk dan eens naar in welke branche deze actief is en waar is die ander gevestigd?

Soms kom je er nog net mee weg maar veel beter is het om toch verder te zoeken naar een andere naam.

Je kan er beter nú achter komen en er iets aan doen dan dat je bedrijfsnaam al gedrukt staat op banners, flyers en je winkelruit en iemand komt dan ineens zijn naam claimen.

Brainstormen

Ga brainstormen, alleen of met een groep en geef antwoord op vragen over je doelgroep en wat jou zo uniek maakt en wat wil je uitstralen? Helpen de antwoorden je al in het denken in de goede richting? Geven ze je niet een idee? Misschien ontstaat er wel een heel mooi idee! Wees origineel en uniek maar niet té veel. Het kost soms heel veel tijd om jouw doelgroep te laten wennen aan je merk en je aanbod.

Laat je bevindingen na een brainstormsessie eens rusten en kijk er de volgende dag nog eens naar met een frisse blik. Voel je nog steeds hetzelfde als eerst? De kans is groot dat je anders tegen zaken aankijkt én dat je weer nieuwe ideeën hebt.

 

Tagline

Ter verduidelijking kan je een tagline toevoegen aan je bedrijfsnaam. Een korte bijzin die omschrijft waar je bedrijf voor staat.

Bijvoorbeeld:

Karakterdesign.

Eigenzinnig ontwerpbureau uit Zwijndrecht.

 

(www.karakterdesign.nl was niet meer beschikbaar (?). Ik koos voor www.karakterdesign.com)

 

Wist je dat deze tips ook heel goed werken bij logo-ontwerp?

Heb je al een bedrijfsnaam

Ga voor een sterk merk en een eigenzinnig logo naar mijn website:

https://www.karakterdesign.com/logo-laten-maken

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.